پوتین به چین و ترکیه سفر می‌کند بازگشت مذاکره‌کنندگان صهیونیست به قاهره طی ساعات آینده حماس از کشته شدن یک اسیر اسرائیلی خبر داد آخرین مهلت ثبت‌نام نمایندگان کاندیدا‌های مجلس دوازدهم در سامانه داوطلب اعلام شد بند‌هایی در توافق آتش‌بس غزه که نتانیاهو نمی‌پذیرد رویداد ملی صنعت آجیل و خشکبار با معرفی ۷ طرح فناورانه در مشهد برگزار می‌شود + فیلم اعلام جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی قالیباف: موضوع اتباع و سامان‌دهی آن‌ها یک موضوع جدی است + فیلم اسلامی: گفتگو‌های سازنده‌ای با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تداوم همکاری با ایران ختم رسیدگی به پرونده امیر تتلو | متهم: می‌خواستم برای مشروبات الکلی جایگزین گیاهی معرفی کنم رئیسی: باید تمام زیرساخت‌های لازم برای ورزش قهرمانی فراهم شود قالیباف: دولت از ابتدای برنامه هفتم توسعه نباید بدهی قطعی خود به تأمین اجتماعی را به تأخیر بیندازد سرلشکر سلامی: در شرق مدیترانه راه را بر دشمن مستکبر می‌بندیم دولت برای واگذاری تعیین حقوق کارگران به مجلس برنامه‌ای ندارد دیدار گروسی با اسلامی در اصفهان تشکیل ۳ پرونده قضایی در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان‌رضوی + فیلم نیچروان بارزانی پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب، چه گفت؟
سرخط خبرها

بازی رسانه‌ای غرب علیه ایرانیان | آمریکا در پی فرسایشی کردن مذاکرات است

  • کد خبر: ۱۱۶۴۱۰
  • ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
بازی رسانه‌ای غرب علیه ایرانیان | آمریکا در پی فرسایشی کردن مذاکرات است
عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: فرسایشی کردن مذاکرات از طریق اعمال تحریم ها از سیاست‌های کشور آمریکاست.

عرب هاشمی | شهرآرانیوز؛ خبرگزاری «رویترز» در گزارشی ادعا کرد «بنابر گزارش آژانس اتمی، ایران با آغاز غنی سازی اورانیوم توسط سانتریفیوژ‌های پیشرفته در فردو، میزان غنی سازی خود را افزایش داده است.»

این ادعا درحالی مطرح شده که اقدام اخیر ایران در برداشت محصول ۲۰درصد طبق اعلام قبلی به آژانس بوده و راستی آزمایی هم شده است.

ادعا درباره افزایش غنی سازی

رویترز در گزارش خود اعلام کرد که براساس جدیدترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران غنی سازی اورانیوم توسط سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR-۶ را در تأسیسات فردو آغاز کرده و استفاده ایران از این ماشین‌های پیشرفته در تأسیسات زیرزمینی فردو سبب شده است میزان غنی سازی اورانیوم در این کشور افزایش یابد.

تأکید بایدن بر فشار اقتصادی به ایران

از سوی دیگر، رئیس جمهور آمریکا در یادداشتی برای روزنامه «واشینگتن پست» اعلام کرد تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، فشار‌های اقتصادی علیه این کشور ادامه خواهد داشت. وی همچنین با اشار ه به سفر قریب الوقوع خود به عربستان، اعلام کرد که هدف از این سفر، «تقویت شراکت استراتژیک» با ریاض است.

بزرگ نمایی اهداف خاص

رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند با بزرگ نمایی مسائل مختلف، شکست در مذاکرات را متوجه اقدامات ایران سازند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، با اشاره به انتشار خبر‌هایی در رسانه‌های بین المللی مبنی بر «افزایش میزان غنی سازی اورانیوم در ایران» گفت: حداقل دو هفته پیش، درباره گازدهی به یک زنجیره جدید از ماشین‌های سانتریفیوژ IR۶ به آژانس اطلاع داده شده بود و پیش‌تر آژانس در این خصوص اطلاع رسانی کرد که بلافاصله، رسانه‌های بین‌لمللی نیز با هدف پیگیری اهداف خاص، آن را با بزرگ نمایی منعکس کردند.

اقدامات ایران ازسوی آژانس راستی آزمایی شده بود

وی ادامه داد: اقدام دیروز ایران در برداشت محصول ۲۰ درصد از این زنجیره بخش فنی پایانی، از قبل اعلام شده بود؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز پیش‌تر درباره آن اطلاع رسانی کرده و اخیرا هم راستی آزمایی شده است. این اقدام سازمان انرژی اتمی درراستای اجرای تکالیف قانونی سازمان برای راه اندازی و گازدهی هزار دستگاه (شش زنجیره) از ماشین سانتریفیوژ IR۶ صورت گرفته است.

آمریکا غیرقابل اعتماد است

عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هم با اشاره به تحریم‌های آمریکا، درباره سیاست‌های بایدن در مذاکرات به «ایرنا» گفت: تحریم‌های اخیر آمریکا علیه چند شخصیت و چند شرکت که با ایران همکاری دارند، آن هم حین مذاکرات برجام، نشان داد که آن‌ها نه به دنبال همکاری، بلکه به دنبال اعمال فشار هستند. این موضوع، غیرقابل اعتماد بودن آمریکا را بیش از پیش نمایان ساخت و به همگان ثابت کرد که آن‌ها به دنبال تحقق اهدافشان از طریق اعمال فشار بیشتر علیه ملت ایران هستند.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه فرسایشی کردن مذاکرات از طریق اعمال تحریم ها از سیاست‌های کشور آمریکاست، افزود: آمریکا با اعمال تحریم‌های جدید علیه ملت ایران نشان داد که آماده همکاری نیست و دنبال فرسایشی کردن مذاکرات است. آمریکایی‌ها برای رسیدن به هدفشان مقابل ایران همواره به دنبال اعمال فشار هستند؛ این اعمال فشار یا در قالب تحریم است یا در قالب طولانی کردن و فرسایشی کردن مذاکرات و همواره سعی دارند مسائل داخلی ایران را تحت الشعاع مذاکرات قرار دهند.

بازگشت آمریکا به برجام، با ارائه تضمین‌های لازم امکان پذیر است

ابوالفضل ابوترابی، دیگر نماینده مجلس، هم درباره اقدامات اخیر آمریکا متذکر شد: آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که با اعمال فشار و تحریم، به اهدافشان در قبال ایران برسند. تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران نشان می‌دهد که آن‌ها به هیچ وجه به دنبال توافق و تعامل نیستند و فقط فشار بر ایران را دنبال می‌کنند.

آمریکا با خروج از برجام نشان داد که پایبند به توافق و مذاکره نیست و همگان این نقض عهد آمریکا را مشاهده کردند. وی با اشاره به حسن نیت ایران تصریح کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی حدود ۱۵بار تأیید کرده که ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده است و درمقابل، شاهد نقض تعهد آمریکا در ماجرای برجام بودیم.

آمریکا سعی دارد بدون دادن هیچ تضمینی و بدون انجام تعهدات خود به برجام بازگردد که برخی فریب خوردگان در داخل نیز موضوع را دنبال می‌کنند. آزموده را آزمودن خطاست و ما نباید اجازه دهیم که آمریکایی‌ها با بازگشتشان به برجام، نقض عهدی را که پیش از این در انجام تعهداتشان داشتند، بار دیگر تکرار کنند.

ابوترابی تأکید کرد: آمریکایی‌ها فقط زمانی می‌توانند به برجام باز گردند که تضمین لازم را برای انجام تعهداتشان بدهند و ما نباید جز با گرفتن تضمین‌های لازم اجازه دهیم این کشور بار دیگر وارد برجام شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->